Tuesday, October 7, 2008

NAIB PRESIDEN- Siapa Pilihan Perwakilan?

Siapakah Naib Presiden pilihan perwakilan, Mac nie. Jika sebelum ini, betapa ramainya calon yang telah menyatakan hasrat untuk bertanding, kini mungkin nama-nama seperti Dato’ Zahid Hamidi, Tan Sri Muhammad Muhd Taib, Dato’ Seri Ali Rustam dan Tan Sri Muhyiddin Yassin, bolehlah dikeluarkan sekejap dari senarai calon Naib Presiden UMNO.

Tinjauan rambang dan hasil perbualan di kedai-kedai kopi bertaraf `lima bintang’ – (Starbuck, Coffee Bean dan Riverside PWTC) – ramai yang mahukan pemilihan Naib Presiden kali ini, hasil penilaian ahli-ahli dengan penuh kematangan berdasarkan beberapa faktor yang dialami oleh UMNO pada hari ini.

Ada pendapat mengatakan, pemilihan Mac ini, ahli-ahli UMNO terutamanya perwakilan akan mengambil kira personaliti dan ketokohan calon-calon. Apatah lagi UMNO hari ini sedang berada di persimpangan untuk benar-benar melahirkan tokoh-tokoh yang berwibawa dan dapat meneruskan kepimpinan UMNO di alaf baru, di hari mendung menanti hujan buat UMNO dan Barisan Nasional.

”UMNO memerlukan tokoh-tokoh yang mampu menyuarakan hasrat dan citarasa ahli-ahli yang baru. UMNO tidak memerlukan pemimpin yang yes man, yes bos. Berdasarkan faktor-faktor ini, pemilihan kali ini akan berpegang pada siapa yang benar-benar dianggap tokoh yang berwibawa dan tulen semangatnya dalam UMNO”- pandangan seorang sahabat yang sudah lama memerhatikan gelagat UMNO tetapi baru memohon menjadi ahli selepas PRU 12 yang lalu.

Hakikatnya, dalam arus politik sekarang, UMNO perlu barisan kepimpinan yang matang, bersih, berwibawa, berketrampilan dan berani bersuara bagi mengembalikan semangat perjuangan dan memantapkan barisan kepimpinan UMNO.

Siapakah yang memenuhi ciri-ciri itu?....

No comments: