Monday, June 23, 2008

SELEPAS YONG TECK LEE, TSU KOON PULA BUAT HAL…. Selepas ini siapa pula?

Sebelum ini:

Komponen BN, Parti Maju Sabah (SAPP) mengatakan mereka hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan bersedia untuk menyokong sebarang undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri.

Presidennya Datuk Yong Teck Lee berkata, keputusan itu dibuat kerana kerajaan Barisan Nasional (BN) lewat menyelesaikan semua isu-isu membabitkan Sabah.
SAPP mempunyai dua ahli parlimen iaitu Ahli Parlimen Tawau, Datuk Dr. Chua Soon Bui dan Ahli Parlimen Sepanggar, Datuk Eric Enchin Majimbun yang menang atas tiket BN pada pilihan raya umum 8 Mac lalu.

Semalam:

Gerakan pula menggesa dominasi UMNO dalam Barisan Nasional (BN) dikurangkan sebaliknya setiap 14 parti komponen diberi hak yang sama untuk bersuara dan menentukan hala tuju gagasan itu. Pemangku Presidennya, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon mendakwa hak sama rata kepada parti komponen yang terkandung dalam Perlembagaan BN tidak lagi diamalkan sejak bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mentadbir negara pada 1980an.

''Amalan hanya seorang pemimpin (daripada UMNO) yang berkuasa dalam BN perlu dihentikan bagi memulihkan kembali keyakinan rakyat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan pada program bual bicara parti itu di Ibu Pejabat Gerakan Selangor di sini malam ini.

Tsu Koon berkata, langkah awal supaya dominasi UMNO dikurangkan boleh dilakukan sekiranya BN mengadakan mesyuarat lebih kerap dan bukannya seperti sebelum ini hanya sekali dalam tempoh dua tahun.

''Saya gembira kerana terdapat usaha-usaha positif untuk mengubah BN dan perkara ini terbukti apabila mesyuarat selepas pilihan raya umum lalu dilakukan hampir setiap bulan.

''Banyak lagi perubahan yang kita harapkan termasuk UMNO perlu menghormati Perlembagaan BN yang digubal pada 1974 yang menyatakan bahawa setiap keputusan yang dibuat perlu sebulat suara," katanya.

Dalam pada itu, Tsu Koon berharap UMNO berubah dengan memberikan peluang kepada golongan liberal Melayu untuk menerajui kepimpinan parti itu.

Golongan ini seperti Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Ketua Wanita parti itu, Tan Sri Rafidah Aziz dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim adalah lebih bersikap terbuka dan dapat diterima oleh bukan Melayu. Langkah ini penting kerana bukan Melayu pada pilihan raya lalu beralih kepada pembangkang disebabkan bimbang dengan usaha kerajaan BN diterajui UMNO memberi penekanan kepada Islam sebagai satu cara hidup dan bukan negara sekular seperti diperjuangkan golongan liberal.


Akan Datang:

? ? ?

No comments: