Saturday, April 26, 2008

[dunia-politik] Bila PAS menjadi UMNO dan UMNO menjadi PAS

Dulu bila UMNO memerintah, PAS marah UMNO kerana tidak menerapkan hukum hudud, mengekalkan sistem sekular.

UMNO akan jawab, kita negara majmuk tidak boleh menerapkan undang-undang Islam kita cuma 56% sahaja. Keluarlah dalam ruangan agama ulama UMNO yang menerangkan tentang ketidak-upayaan dan umat Islam tidak kuat dan bla bla, diambillah ayat Al-Quran tentang arak haram beransur-ansur.

Sekarang bila PAS memerintah, UMNO dah jadi alim kucing dan pandai mempersoalkan tindakan PAS tentang hudud. maka kali ini giliran PAS pula menjawab kita kena utamakan MANIFESTO dulu, dan ada pula ulama PAS dalam harakah yang menjawab tentang hudud tidak boleh dilaksanakan kecuali kalau kita dapat kuasa pusat. Lagipun kita ini hidup dalam masyarakat Majmuk (sebenarnya takut pada DAP dan orang Cina) penerapan mesti dengan memberi pengajaran kepada orang kafir tentang Islam. Usrah dan ceramah sekarang lebih bertumpu kepada untuk menjawab karenah UMNO bukan lagi untuk menerangkan konsep Islam yang sejati. Semuanya versi putarbelit.

Dua-dua beralasan dengan alasan sama, dan buat ustaz-ustaz PAS kembalilah ke jalan yang kita sama-sama rintis dulu. Usah mengikut jalan UMNO.

"Barang siapa yang tidak berhukum dengan hukum Allah maka mereka itulah orang-orang kafir" Al-Maidah : 44

No comments: