Wednesday, April 30, 2008

[Minda Yang Perlu Dihalusi] PAS ? Menang sorak, maruah tergadai ....

Perjuangan Pakatan Rakyat bukan untuk menubuhkan Negara ISLAM, jauh sekali untuk melaksanakan hukum hudud. Pakatan Rakyat juga bukan untuk membela nasib orang-orang Melayu / Islam, jauh sekali dari membantu orang Melayu dari segi ekonomi dan sosial.

Pakatan Rakyat ialah pakatan untuk mewujudkan hak sama rata, di antara semua kaum, dan menjadi ISLAM sebagai agama rasmi Negara sebagai hanya satu simbol. Tidak lebih dan tidak kurang itu. Ianya boleh dikatakan sebagai satu pakatan longgar, yang ingin meruntuhkan dominasi Melayu / Islam dari menguasai pentas politik Negara.

Hanya penyokong PAS dan segelintir orang Melayu didalam PKR sahaja yang perasan, dibuai mimpi dan angan-angan bahawa PR akan mewakili madah ISLAM. Buangkan saja angan-angan itu jauh-jauh. Minyak dan air tak akan boleh bercampur.

DAP secara terang dan nyata menolak gagasan perjuangan PAS. Malah mereka dengan yakin mendakwa sebilangan besar rakyat berbangsa melayu juga, menolak agar Malaysia di jadikan negara ISLAM.

DAP juga menegaskan pendirian mereka ingin menjadikan Malaysia sebagai negara sekular, di mana pendirian ini tidak lagi boleh dikompromi.

Itulah amaran yang ditujukan khusus kepada PAS. Dalam ertikata lain, jika PAS bersetuju dengan prinsip ini, sila bergabung di dalam PR. Kalau PAS masih bertegas untuk membentuk Negara Islam, maka dipersilakan keluar.

Parti PAS yang kuat, gagah, lantang satu masa dahulu, sekrang hanya menjadi lembu yang boleh di buat sesuka hati. PAS sekarang sudah boleh dijentik hidung, sudah tidak mampu melawan apabila berhadapan dengan DAP.

Persoalannya, apakah hukumnya orang PAS yang memberi undi kepada DAP, PKR yang terang-terang menolak perlaksaan ISLAM, menentang hukum hudud, ingin menjadi Malaysia sekular (dengan hak sama rata kepada semua rakyat).

Apakah perasaan anda, penyokong PAS yang sanggup sama-sama memenangkan parti roket ini, dengan agendanya yang jelas menolak perjuangan anda? Tidakkah anda juga bersuhabat?

Dan mana perginya Haji Hadi, Nik Aziz dan lain-lain pemimpin Pas yang dahulunya saban masa menghentam UMNO kononnya menolak ISLAM? Sedangkan pemimpin PAS inilah yang bekerjasama, berpelukan, berjabat tangan, bermesyuarat dan memutuskan bahawa Pas patut menyertai Pakatan Rakyat, untuk sama-sama bersekongkol dengan DAP yang jelas, nyata dan tak bersuluh lagi menentang Islam? Mana hilangnya suara mereka ini? Sudah jadi bisuka?

PAS dibawah pimpinan Haji Hadi umpama singa yang sudah hilang gigi. Boleh mengaum sesuka hati, namun takde sapa pun yang peduli. Masuk Pakatan Rakyat kenalah jadi balaci, kalau tak suka bolehlah angkat kaki. Ayuh PAS, buktikan jati diri, dah dihina dan dibuli, takkan masih tak sedar-sedar diri, lainlah kalau PAS sekarang dah jadi balaci DAP…



Sumber : Speech by Lim Kit Siang at the first Public Ceramah / Consultation
with DAP MPs, Excos, State Assemblymen at Chin Woo Hall, Ipoh on Saturday,
12th April 2008 at 9 pm:
http://dapmalaysia.org/english/2008/apr08/lks/lks4816.htm


No comments: