Wednesday, May 14, 2008

BILA AHLI PARLIMEN BN JUGA CUBA ‘DIRASUAH’

Hari ini, Datuk Abdul Rahman Dahlan, Ahli Parlimen BN-Kota Belud mendakwa beliau telah ditawarkan sejumlah besar wang untuk melompat ke parti pembangkang. Tawaran melalui satu panggilan telefon itu turut menjanjikannya jawatan dalam Kabinet. Bagaimanapun Abdul Rahman menegaskan beliau menolak tawaran itu kerana perbuatan itu sangat tidak bermaruah. Pemimpin pembangkang berjanji untuk memberi habuan kepada ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) untuk melompat.

Hebat penangan pakatan pembangkang ini. Tahniah juga buat Datuk Rahman yang menolak janji-janji pembangkang demi kerana maruah, apalah sangat dengan jawatan menteri kabinet tu.

Selama ini, pakatan pembangkang selalu menuduh UMNO dan BN yang mengamalkan rasuah serta tidak layak untuk menjadi kerajaan kelas pertama, sedangkan, pembangkang cuba mengabui mata rakyat kerana mereka sendiri mengamalkan rasuah.

Jelasnya, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan orang yang bertanggungjawab memperkenalkan dan membudayakan politik wang dalam UMNO Sabah.

Trend itu telah dipraktikkan semasa membeli undi untuk bertanding Timbalan Presiden UMNO menentang Allahyarham Tun Ghaffar Baba. Duit berbakul, projek dan borang merah jambu menjadi pelincir kejayaan memenangi jawatan Timbalan Presiden UMNO.


SARANAN BLACK-40: Dakwaan ini amat berat, sehubungan dengan itu saya mencabar Datuk Rahman Dahlan untuk membuat laporan polis dan BPR bahawa Datuk telah cuba untuk ’dirasuah’ oleh pihak-pihak tertentu. Datuk kena buktikan dakwaan Datuk itu, kalau tak dakwaan tu sekadar cuba mencari publisiti murahan sahaja.

No comments: