Thursday, May 29, 2008

JANGAN BERMAIN API- Jangan Cabar KeTuanan Melayu

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam meminta Penasihat DAP, Lim Kit Siang menghentikan perbuatannya mengeluarkan kenyataan berkaitan ketuanan Melayu kerana ia mencetuskan suasana tidak selesa di kalangan orang Melayu di negara ini.

Kit Siang tidak sepatutnya mempertikaikan ketuanan Melayu kerana ia sememangnya hak mutlak orang Melayu yang merupakan penduduk asal negara ini.

Kit Siang tidak perlu sibuk-sibuk mengeluarkan kenyataan berkaitan ketuanan Melayu kerana tanah ini hak orang Melayu, jadi, tiada siapa yang berhak boleh mempertikaikannya.

Konsep ketuanan dan kedaulatan Melayu jelas tercatat dalam sejarah dan tidak perlu diungkit-ungkit terutama oleh pihak pembangkang. DAP sengaja membangkitkan isu tersebut semata-mata ingin menarik perhatian rakyat dan pada masa sama tidak mempedulikan perasaan orang Melayu. Beliau menjelaskan, ketuanan Melayu bukan menganggap kaum lain sebagai hamba dan berlagak sebagai tuan seperti yang dianggap oleh DAP. Pembangkang amat jelas tidak memahami konsep tersebut.


Mahu Malaysian Malaysia Dilaksana

Ketua UMNO Bahagian Lumut, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir berkata, tindakan Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang mempertikaikan Ketuanan Melayu hanya menggambarkan sikap berani melulunya mahu melihat konsep Malaysian Malaysia dilaksanakan di negara ini.

Tindakan bekas Setiausaha Politik Lee Kuan Yew itu bukanlah menghairankan kerana ia merupakan ideologi yang telah lama diperjuangkan oleh DAP sebelum ini.

Beliau tidak hairan dengan tindakan Lim Kit Siang dan DAP yang menolak ketuanan Melayu. Ia semakin jelas dan sikap berani melulu Penasihat DAP yang mahu melihat konsep Malaysian Malaysia dilaksanakan di negara ini.

Apa yang menghairankan ialah terdapat orang Melayu yang seia sekata dengan Kit Siang termasuk mereka yang menjunjung pakatan pembangkang. Mereka begitu dangkal hanya melihat ketuanan Melayu semata-mata dalam konteks Perlembagaan negara sedangkan apa yang diperjuangkan oleh DAP ialah perjuangan ideology.

Beliau berharap agar orang Melayu yang terpengaruh dengan Kit Siang kembali sedar dengan permainan beliau itu. Perkara ini tidak perlu dipertikaikan kerana ia telah terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan. Apa yang dikatakan oleh Kit Siang itu adalah tidak wajar kerana ia sudah termaktub dalam perlembagaan.

Apa yang diperjuangkannya kini adalah ideologi berterusannya dan akhirnya nanti kedudukan hak-hak istimewa orang-orang Melayu akhirnya turut dipersoalkan. Ini apa yang kita lihat sekarang seperti bidang kuasa raja-raja dalam pentadbiran Islam dan saya tidak bimbang mereka juga mempersoalkan Dasar Ekonomi Baru (DEB).

No comments: