Tuesday, July 15, 2008

ISLAM MEMPERKASA BANGSA MELAYU

Seringkali kita mendengar orang berkata, Islam agama yang hebat dan membentuk penganuntnya menjadi insan yang bertamadun. Pernyataan tersebut deisertakan dengan kisah-kisah umat Islam yang berjaya dan gemilang sebagai sokongan. Dengan harapan umat Islam hari ini berbangga dengan agama mereka dan umat lain akan tertarik dengan agama yang agung ini.

Malangnya kenyataan diatas kelihatannya amat berbeza dengan realiti umat Islam hari ini. Sementara manusia pula secara majoritinya lebih terkesan dengan realiti yang disaksi berbanding dengan apa yang tertera dalam sejarah. Di Malaysia contohnya, sebut sahaja gejala sosial yang serius, orang Melayu yang mengakui dirinya Muslim akan mendahuluinya samaada dalam pengambilan dadah, mat rempit, vandalisma, keciciran dalam pendidikan, kemiskian dan sebagainya.

Persoalannya, adakah Islam yang diauniti itu punca kepada ini semua? Sudah pastilah sifat Islam sebagai agama wahyu yang maha benar dan sejarah islam yang gemilang menolak untuk dikaitkan dengan kemunduran dan kelemahan dengan agama yang agung itu. Akidah yang benar akan pasti mengingkari untuk Islam dipalitkan dengan kelemahan dan kemunduran. Jika demikian jawapannya, apakah punca yang memyebabkan bangsa Melayu mundur dan sering ketinnggalan?

Bangsa Melayu, sekalipun banyak kelebihan dari sudut budi dan bahasanya, namun dalam beberapa perkara lain seperti rajin bekerja, kuat belajar, bersaing secara positif, dan lain-lain yang ada dalam sejarah bangsa Melayu, tidak benar-benar berakar umbi sehingga sampai ke peringkat warisan budaya. Sedangkan bangsa lain seperti Cina dan barat, mereka yelah mewarisi budaya seperti kesungguhan bekerja, berniaga, tolong menolong dan sebagainya sejak zaman berzaman menerusi sejarah dan tamadun mereka.

Untuk mengatasi kelemahan ini, orang Melayu tidak mempunyai pilihan melainkan mengambil satu tamadun untuk dibudayakan secara zahir dan batin yang tidak mungkin dicabar iaitu Islam yang tulen. Islam yang tulen bermaksud melaksanakan sepenuhnya ajaran agama yang lengkap lagi sempurna berdasarkan firman Allah swt yang bermaksud: "Wahai mereka yang beriman, masuklah ke dalam Islam secara keseluruhannya dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan. Syaitan adalah musuh yang nyata bagimu.” (surah al-baqarah:208)

Malangnya generasi umat Islam masa kini mengamalkan Islam secara separuh-separuh dan memegangnya secara pinggiran atau tersasar dari panduannya. Maka mereka kehilangan tamdun Islam yang agung sekaligus warisan budaya yang mereka miliki dahulu.

As-syeikh Said Hawa dalam al-Asas fi al-Tafsir berkata. “Allah mewajidkan ke atas umat islam, perkara yang diwajibkan keatas umat terdahulu, menegakkan hukum-hakam al-kitab (alquran). Kita sudah menegakkan sebahagian daripadanya, namun pada masa yang sama kita pinggirkan sebahagian yang lain, lantas Allah swt menimpakan bala ke atas kita berbentuk kehinaan di dunia dan di akhirat nanti azabnya pasti lebih dasyat lagi.”

Sesuatu bangsa apabila hilang akar tamadunnya, maka lemahlah mereka serta mudahlah terdedah kepada pengaruh dan serangan luar. Itulah realiti bangsa kita pada hari ini. Bangsa kita sedang dihanyut dengan dunia khayalan yang digula-gulakan. Ditambah lagi, Islam yang diajar tidak lagi dalam bentuk yang difahami oleh generasi awal yang telah berjaya membina keagungan. Persoalan akidah tidak lagi menjadi teras dalam banyak keilmuan, sehinggakan perkara-perkara yang merosakan akidah ramai lagi yang tidak memahaminya.

Sebagai masyarakat pula mencanangkan islam dengan tafsiran yang mundur lagi tidak berasas. Golongan agamawan hanya diingati jika dikaitkan dengan ustaz, kopiah, kain pelikat, baju Melayu, datang lewat, tidak proaktif, muncul ketika orang nikah atau meninggal dunia dan lain-lain kefahaman yang sempit. Hinggakan sesetengah orang kehairanan jika seseorang ustaz atau ustazah tahu banyak perkara, perkembangan semasa atau perkembangan moden. Maka akhirnya kita kehilangan Islam, tiada juga pusaka nenek monyang Islam yang sepatutnya mengisi ruang tamadun kita. Ramailah pemuda-pemudi kita bangsa Melayu yang tiada cita-cita besar, tiada merasa ketinggian harga diri dan tiada tanggungjawabm akibat tiada jiwa agama.

Supaya dirahmati Allah swt, umat Islam wajib berusaha mendaulatkan Islam sebagaimana yang sudah ditegakkan oleh Nabi Muhammad SAW dalam masyarakat majmuk di Madinah. Apabila umat Islam tidak memuliakan Islam, tidak ada sesiapapun akan memuliakan Islam. Berhubung dengan ini, Amirul Mukminin Umar al-Khattab pernah menyebut sesuatu yang perlu dijiwai oleh setiap orang Melayu muslim dan muslimah: “Allah SWT telah memuliakan kita dengan Islam. Andainya kita mencari kemuliaan dengan cara hidup yang lain daripada Islam, Allah akan meinmpakan kehinaan ke atas kita”


Wallahua’lam


KHAIRUL ANWAR ABU MANSOR @ K.A 0616

No comments: